Online geven is een belangrijke aanvulling op de traditionele manier van geven binnen Actie Kerkbalans. We zetten de voordelen op een rij:
1. Het zorgt voor meer gemak voor kerkleden.
Online geven sluit aan bij de digitale wereld die veel kerkleden inmiddels gewend zijn. Het maakt het makkelijker voor hen om een bedrag toe te zeggen én te geven; een gift is letterlijk met een paar kliks geregeld. En het zijn echt niet meer alleen jonge mensen die daar het voordeel van inzien. De ervaring leert dat juist 60-plussers het digitaal toezeggen en geven binnen Actie Kerkbalans als eerste oppakken. Bij 70-plussers wordt dit iets minder vanzelfsprekend, daarom is het belangrijk ook de traditionele manier van geven te blijven aanbieden.
2. Het zorgt voor hogere opbrengsten
Uit ervaring weten we inmiddels dat de opbrengst voor Actie Kerkbalans hoger wordt wanneer digitaal geven als betaalmogelijkheid wordt toegevoegd. Dit komt allereerst doordat een grote groep kerkleden online geven laagdrempeliger ervaren dan het invullen van formulieren. Dit geldt voor de grote groep kerkleden tussen de pakweg 20 en 70 jaar. Opvallend is daarnaast dat ook het bedrag dat mensen geven, bij een online gift in de regel hoger is.
3. U kunt het tekort aan vrijwilligers opvangen.
Veel kerken hebben moeite voldoende vrijwilligers te vinden die in januari de formulieren willen rondbrengen, en twee weken later weer ophalen. U kunt dit opvangen door ook het giftverzoek digitaal te versturen. Natuurlijk hoeft dit niet gelijk bij iedereen; u kunt onderscheid maken tussen kerkleden waarbij een vrijwilliger aan de deur komt én kerkleden die u per mail benadert. Voor die laatste groep is het wel belangrijk deze mail vooraf goed te introduceren: ‘u bent gewend dat we langskomen, maar dit jaar sturen we u het jaarlijkse verzoek digitaal. Houd uw mailbox in de gaten’.
4. Het bespaart u veel tijd.
Online giften zijn heel goed te koppelen aan de ledenadministratie. Daardoor wordt de gift in de administratie vanzelf bij de juiste persoon geregistreerd. Dat scheelt een hele hoop handmatig invulwerk. Het is daarmee tegelijk ook nog eens minder foutgevoelig.
Aan de slag
Er zijn veel verschillende manieren waarop u online geven kunt aanbieden.
We zetten de vier meest voorkomende mogelijkheden voor digitaal geven aan Actie Kerkbalans op een rij, met uitleg hoe u deze kunt benutten.
Online doneren via kerkelijke apps | Online doneren met een link via de mail | Online doneren met een QR-code | Online doneren via uw website
Tips op weg naar online geven
Klaar voor de stap? We helpen u op weg met een aantal tips.
- 1. Besef u dat het tijd is om de stap te zetten naar online geven. Als u hier kosten voor maakt, is dat heel goed te verantwoorden. Want houdt u te lang vast aan alleen een papieren geefoptie, dan loopt uw kerk de komende jaren echt geld mis.
- 2. Bied online geven als extra mogelijkheid aan, niet als vervanger van het papieren formulier. Vooral voor de groep 70-plussers is dit belangrijk. Verandering kan spannend zijn en heeft tijd nodig.
- 3. Communiceer duidelijk aan kerkleden waarom u deze digitale mogelijkheden aanbiedt. Denk aan: we willen het voor u makkelijker maken, we hebben een tekort aan vrijwilligers, we willen papier/tijd besparen, we willen meegaan met onze tijd, …
- 4. Besef u dat u er iets voor moet regelen, dus begin op tijd (het liefst in september of oktober). Online geven moet namelijk wel technisch ondersteund worden, zeker wanneer u kiest voor een koppeling met de ledenadministratie (wat aan te raden is).
- 5. Start eventueel met een kleine groep als proef. Denk aan de kerkenraad of een andere groep van zeer betrokken mensen, parallel aan de reguliere Actie Kerkbalans. Zo kunt u laagdrempelig kennismaken met de mogelijkheden.
We bedanken Andre Boer, accountmanager bij Appostel, voor zijn input bij de totstandkoming van de teksten over online geven.