Eind september konden vrijwilligers van kerken die meedoen met Actie Kerkbalans een gratis verdiepende webinar volgen over fondsenwerving. Met Actie Kerkbalans vragen kerken hun leden om een financiële bijdrage voor het voortbestaan van de kerk. Het webinar biedt waardevolle tips en adviezen om de Actie 2025 tot een succes te maken.
Fondsenwerving is een vak apart. Niet iedere kerk kan terugvallen op vrijwilligers die hierin thuis zijn. Daarom heeft het campagneteam van Actie Kerkbalans een aantal verdiepende webinars verzorgd, speciaal voor vrijwilligers die de jaarlijkse Actie Kerkbalans in hun kerk organiseren.
Dit webinar is nu ook terug te kijken, en is interessant voor belangstellenden uit de vier kerkgenootschappen die samen optrekken binnen Actie Kerkbalans – de Protestantse Kerk Nederland, de Rooms-Katholieke Kerk, de Oud-Katholieke Kerk en de Evangelische Broedergemeente.
Inhoud webinar: fondsenwerving, social media, ANBI en nalatenschap
In het webinar wordt aandacht besteedt aan fondsenwerving, zoals het schrijven van een goede wervende oproep en bijvoorbeeld de kansen die social media biedt. Ook worden ondersteunende thema’s als de ANBI-status, periodieke giften en nalatenschappen kort aangestipt en wordt u op weg geholpen bij het op maat maken van de Actie Kerkbalans-materialen. Alle materialen zijn vanaf 1 oktober 2024 via de webshop te bestellen.
Met op maat gemaakte materialen zorgen kerken ervoor dat materialen herkenbaar zijn als uitingen van de eigen parochie of gemeente, maar toch in stijl zijn van Actie Kerkbalans. In het webinar komt ook het thema nalatenschappen voorbij, en de mogelijkheden die dit biedt voor kerken.
Het webinar is verzorgd en geleid door het Campagneteam Actie Kerkbalans in samenwerking met communicatiebureau IDD.